?>

Sanatla matematiğin yoğrulduğu eser

Sanatla matematiğin yoğrulduğu eser

Gündem - 2 yıl önce

Anadolu beyliklerinden Mengücekoğulları döneminde 1228 yılında yaptırılan, "Görmeden ölmeyin" sloganıyla tanıtılan ve Avrupalı bilim insanlarınca "Anadolu'nun El-Hamrası" olarak nitelendirilen Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası, mimarisiyle dikkati çekiyor. Anadolu erken dönem mimarisinin en seçkin örneklerinden olan tarihi yapı, taş bezemeleri ve mimari yapısıyla öne çıkıyor. Süsleme ve örtü biçimlerinin dengeli ve uyumlu şekilde ayarlanmasıyla başlı başına kendine özgü bir yapı olan eserdeki yaklaşık 10 bin motifin tamamının asimetriyle yapılmış olması da ziyaretçilerin ilgisini çekiyor. Matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, uyum açısından en yetkin boyutları anlatan "altın oran" da eserin tamamında göze çarpıyor. "Kainattaki varlıkların tekniğinden yola çıkılmış" Ulu Cami imamlarından uzman rehber Nail Ayan, "Altın oran Rabb'imizin bize bir lütfudur. İnsan bedeninde de altın oranı görmek mümkündür. Eserin tamamında altın oranı görebiliyoruz. Eser üzerindeki Cennet Kapısı'na baktığımız zaman kapının ölçülerinde yine altın oranı görebiliriz." dedi.  Eserin üzerindeki sayısız motifler, mihrap, Cennet Kapısı, boy ve eninde mutlaka altın oran görüldüğünü dile getiren Ayan, şunları kaydetti: "Asimetri ise eserin tamamındadır. Sadece Cennet Kapısı'na özgü bir asimetri yoktur. Şifahane ve batı kapılarında da asimetri görüyoruz. Yine caminin içerisindeki mihrap, minber ve tonozlara veya hangi tarafına bakarsak bakalım asimetriyi görmek mümkündür. Cennet Kapısı'na 20 metre geriden baktığımız zaman bu asimetriyi fark edemeyiz ama detaya indiğimizde sağ taraftaki motif ile sol taraftaki motifi kıyasladığımızda asimetriyi görmemiz mümkündür. Eserin üzerinde binlerce motif var ama hiçbir motif hiçbir şekilde bir daha kendini tekrar etmez. İnsanların göz retinası, parmak izi birbirini tutmuyorsa bu eserin üzerindeki motifler de bir daha kendini tekrar etmiyor. Kainattaki varlıkların tekniğinden yola çıkılmış. Allah birdir, tekdir, teki sever sözünden esinlenmiş Ahlatlı mimar Hürremşah."  Ayan, eserin bulunmaz bir hazine olduğunu, sanat tarihi ve mimarlık okuyan öğrencilerin mutlaka görmeleri gerektiğini vurguladı. Başmimar Hürremşah'ın eserde iki ana gayeyi iki motifle dile getirdiğini de anlatan Ayan, "Bu iki motifi de Cennet Kapısı'nın başlangıç ve bitiş noktasına yerleştirmiş. Başlangıç noktasında gül, bitiş noktasına bülbül motifi yerleştirilmiştir. Gül Peygamber Efendimizin simgesi, bülbül ise Allah aşkının simgesidir. Yani biz bu camiyi, bu eseri gül ile bülbüle olan aşkımızdan yaptık. Bize bunu yaptıran Allah ve Resulüne olan aşktır diye dile getirmişler." ifadelerini kullandı.
Haftanın Öne Çıkanları

Ata çarpan otomobildeki 5 kişi yaralandı

2022-11-12 07:00 - Gündem

Sivasspor 3 puanı kaptı

2022-11-08 07:00 - Spor

İBRAHİM EYCE BAŞKAN SEÇİLDİ

2022-11-08 11:21 - Gündem

SİVAS İÇİN MÜCADELE EDECEĞİZ

2022-11-08 07:00 - Gündem

MAZIKIRAN TEHLİKESİ

2022-11-09 07:00 - Gündem

KAFES 2, SİVAS’TA ÇEKİLECEK

2022-11-07 07:00 - Gündem

İmranlı'ya kar yağdı (Video)

2022-11-09 07:00 - Gündem

"Her fidanı bir şehidimize benzetiyorum" (Video)

2022-11-12 07:00 - Gündem

SPK, sınavla uzman yardımcısı alacak

2022-11-11 09:21 - Polemik

Şarkışla'da kaza: 2 yaralı (Video)

2022-11-07 07:00 - Gündem

İlgili Haberler

5 soruda "imar hakkı aktarımı" düzenlemesinin merak edilenleri

15:34 - Gündem

Türkiye'de kasım ayı yağışları yüzde 50 azaldı

14:43 - Gündem

O Kurum 456 Sözleşmeli Personel Alacak

13:02 - Gündem

Demir yollarıyla 11 ayda 256,4 milyon yolcu taşındı

12:41 - Gündem

Milli banliyö tren setinde sona gelindi

12:39 - Gündem

Günün Manşetleri

Sivas’ta Bir Kişi Annesini Boğarak, Kardeşini Tabanca ile Öldürdü

00:31 - Asayiş

Sivas’ta 9 Katlı Apartmanda Yangın

22:25 - Asayiş

Bülent Uygun’un 12 Milyon Tazminat İddiaları Asılsız

19:05 - Spor

Sivasspor'a "Uygun" Olmadığı Sonunda Anlaşıldı! Bülent Uygun'la Yollar Ayrıldı

17:05 - Spor

Sivasspor Yönetimi Bülent Uygun'un İstifasını Kabul Etti!

16:29 - Spor