?>
NAMAZ AYETLERİ-16-
Kevser / 2فَصَلِّ: fe-salliöyleyse namaz: “Öyleyse, sana bu nîmeti bahşeden Rabb’ine hakkıyla şükretmek için, kulluk ve itaatin rûhî ve bedenî bir ifâdesi olmak üzere, sadece ve sadece O’nun huzurunda secdeye kapanarak Rabb’in için namaz kıl. Ve malını, canını, çoluk çocuğunu ve tüm varlığını O’nun uğrunda fedâ etmeye hazır olduğunun göstergesi olarak, yalnızca O’nun adına kurban kes! Eğer bunu başarabilirsen, bu yolda karşına çıkabilecek zorluklara göğüs gererek, yılmadan, ümitsizliğe kapılmadan Kur’an’ı hayata egemen kılma mücadeleni sürdürebilirsen, sana müjdeler olsun. Mehmet Kısa Meali.
İsmail Yakıt
Kevser Suresi 2. Ayet Açıklaması
2 Krş. En’âm, 6/162-163. “V’enhar” kelimesi hemen herkes tarafından “kurban kes” diye tercüme edilir. Zira “nehar” kelimesi büyükbaş boğazlamak için kullanılan bir kelimedir ve bildiğimiz kurban kesmenin genel adıdır. Biz bu anlamı tercih ettik. Ancak kelimenin anlamları hakkında farklı rivayetler de vardır. Mesela, İbn Abbas rivayetinde ve Hz. Ali’den nakledilen bir rivayette, “Namazda sağ elini sol elinin üzerine koy” şeklinde bir anlamı olduğu söylenmiştir. Bazıları da “Ellerini gırtlağına kadar kaldırmak ve tekbir almaktır” demişlerdir.
İhsan Aktaş Meali
Kevser Suresi 2. Ayet Açıklaması
Çevirilerin, ayette geçen “venhar” sözcüğüne “kurban kes” anlamını vermeleri, ayetin bağlamını dikkate almamaktan kaynaklanan bir yanılgıdır. Surenin vahyedildiği dönem ve koşullar dikkate alındığında “kurban kesmekten” söz etmenin mümkün olmayacağını da anlamak gerekir. Nahr, sözcük olarak, “göğüs, gerdan, göğüslemek, deveyi göğsünden kesmek, elleri göğse değdirmek gibi anlamlara gelmektedir. “Nahr” sözcüğü ise, burada “göğüslemek, göğüs germek” anlamına gelmektedir. (E. Aktaş Meal Açıklaması)
Nahr: النَّحْرُ göğüs anlamına gelir. (Lisan’ul-Arab) Namazda ayağa kalkıp göğsünü öne çıkarması anlamında da kullanılır. İki toplumun birbiri ile çatışmasına da tenahur: تَناحَر denir. (el-Ayn)… Kevser; Duhâ, İnşirah ve Fetih sûrelerindeki leke (senin için) ifadesiyle tahsis edilen lütuflar haricinde “ke” sana verdik ifadesi ile düşünürsek kevser, vahiy, nübüvvet ve hikmeti de kapsayan hayır ve iyiliklere bir atıf olabilir. Kevserin sana verilmesinden dolayı sana buğuz edenlere karşı dik dur ve sadece Rabbin için onların yaptıklarına göğüs ger!
Kaynak: (Kurandan Hayata) Yani buradaki salâttan maksat bayram namazı, nahr’dan da maksat kurban kesmek olduğunu söylemek pek doğru değildir. Çünkü bu sûre Mekke’nin ilk döneminde indidğine göre, müşrik ve inkârcıların baskısı altında zor durumda yaşayan Hz. peygamber ne toplu hâlde bayram namazını kıldırabiliyor, ne kurban kesebiliyordu. Demek ki, bu ayet ne bayram namazına ne de kurban kesmeye vurgu yapıyor. Öyleyse buradaki salât ve nahr’dan kasıt, Hz. Peygamberden şirkten arınmış bir bilinçle ciddi bir şekilde Allah’a yönelmesi, ibadet etmesi, ona boyun eğmesi, ondan istemesi, tebliğ görevini aksatmadan yapması ve bu esnada müşriklerden gelen eziyet ve sıkıntılara göğüs gerip dik durması (وانحر) ‘’venhar’’ ifadesiyle istenmektedir.
Ayrıca ayette geçen "Rabbin için salât et ve nahr yap" ifadelerinin, sözlük anlamından hareketle "Rabbin için destekleşme/dayanışma içine gir ve bu yolda karşılaşacağın (saldırılara) göğüs ger " anlamında olması da kuvvetle muhtemeldir. Çünkü (النحر)’’Nahr’’ göğüs anlamında olup emir kipi de (انحر) ‘’inhar’’dir, öyleyse venhar, emir kipinin anlamı ise ‘’göğüs ger’’ şeklinde olur. Bkz: (تعريف و معنى نحر في قاموس الكل. قاموس عربي عربي) النَّحْرُ: الصَّدْر Bu nedenle bunu ayette olduğu gibi emir kipine çevirdiğimiz zaman anlamı ‘’göğüs ger’’olur. (الله اعلم)
Ama buna rağmen gerek bayram namazı ve gerekse kurban kesmek Hz. Peygamberin üzerinde çok önemle durduğu iki sünneti müekededir, demek daha doğru olur. Yani sûrenin konusu bayram namazını kılmak ve kurban kesmek değildir. Not: Aşağıdaki tefsirlerde de bu ayette farklı anlamlar verildiğini görüyoruz. Ama gerek sûrenin indiği dönem ve şartları ve gerekse ayetlerin siyak ve sibakı göz önüne alındığında, buradaki Salât’ın Bayram namazıyla ve Nahr’ın da Kurban kesmekle bir alakası olmadığı görülecektir. (الله اعلم Salât ve Nahr kelimeleri hakkında aşağıda bulunan bazı tefsir ve yorumlara bakılabilir.
Ahmet Tekin Meali
Kevser Suresi 2. Ayet Açıklaması
Bu âyetteki “v’enhar” kelimesi, Kurban bayramında, kurban kesme günlerinde, Rabbin için kurban kes” manasınadır. Kurban kesmenin dışında bir mana anlaşılması için, bu kelimenin devamına “es-salâte” kelimesinin eklenmiş olması lazımdır. Böyle bir kelime eklenmediğine, böyle bir kelimenin hasfedilmediği ve takdiri mümkün olmadığına, salat ile ilgili emir bir önceki cümlede bitirildiğine göre “v’enhar” ifadesi kurban kesmenin dışında bir manada anlaşılamaz. Buradaki emrin tekil-muhatap olarak zikredilmesi de müslümanları şaşırtmamalıdır. Kur’an’a iman eden ve şartlarını taşıyan her mü’min bu emrin muhatabıdır.
YAZARIN DİĞER YAZILARI